• English

انواع کیفیت تصویر تلویزیون

انواع کیفیت تصویر تلویزیون

انواع کیفیت تصویر تلویزیون

انواع کیفیت تصویر تلویزیون

 

امروزه، بر کسی پوشیده نیست که دنیای تلویزیون‌ها در حال حرکت به سوی کیفیت تصویر بهتر و امکانات کاربردی‌تر است. از گذشته تا به امروز، کیفیت تصویر در برندهای مختلف، دستخوش تغییرات زیادی شده و انتخاب تلویزیون مناسب را بیش از گذشته، چالشی‌تر کرده است.
احتمالا قبل از مطالعه این نوشتار، وقت زیادی را صرف جستجو و بررسی انواع کیفیت تصویر کرده اید و پیچیدگی و تنوع آن‌ها، شما را سردرگم کرده است. در این نوشتار تلاش نموده‌ایم با بیانی ساده، به این سوال پاسخ دهیم، پس با رادهوم همراه باشید.

پیکسل چیست؟

پیکسل، کوچک‌ترین واحد تشکیل‌ دهنده تصویر دیجیتال است. هر پیکسل معمولا مانند یک بلوک مربعی شکل برروی نمایشگر است . درست همانند یک ساختمان، که می‌توان آجرهای آن را به منزله پیکسل در نظر گرفت.تعداد پیکسل‌هایی که در تصویر وجود دارد نشان می‌دهد که وضوح تصویر و روشنی آن در دستگاه‌های دو بعدی مانند تلویزیون، مانیتور و … چقدر است. هر چه تعداد پیکسل‌ها بالاتر باشد، تصاویر با کیفیت و وضوح بیشتری ارائه می‌شوند. این خانه‌‌های مربعی بسیار کوچک را می‌توان به سختی تشخیص داد، برای تشخیص آن‌ها باید به تلویزیون خیلی نزدیک شد یا حتی با ذره‌بین به نمایشگر نگاه کرد.

رزولوشن چیست؟

Resolution یا تفکیک پذیری، به تعداد پیکسل‌هایی گفته می‌شود که در دو بعد افقی و عمودی نمایش داده می‌شوند. هرچقدر این اعداد بیشتر باشند، تعداد پیکسل‌های بیشتری در صفحه نمایش جای‌ گرفته و در نتیجه تصویر با کیفیت‌تری نمایش داده می‌شود.
به طور مثال در تلویزیون‌های FULL HD، رزولوشن و وضوح تصویر ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل است. این بدین معنی است که 1080، حداکثر تعداد پیکسل به صورت عمودی و 1920، حداکثر پیکسل به صورت افقی است.
همچنین بنا به تعریف رزولوشن، تلویزیون‌های با کیفیت بالا زمانی ارزش خرید دارند که ابعاد آن‌ها بزرگ‌تر از 50 اینچ باشد. به علاوه، فیلم یا تصویر پخش شده باید در کیفیت بالا ضبط شده باشد تا در تلویزیون به خوبی نمایش داده شوند.
به عنوان مثال، یک تلویزیون 4k، زمانی کیفیت واقعی خودش را نشان می‌دهد که تصویر با همین سیستم کیفیتی ضبط و فیلمبرداری شده باشد.

 

کیفیت تصویر SD

SD، مخفف Standard Definition یا کیفیت استاندارد است. اگر که خاطرتان باشد، در گذشته اکثر فیلم‌های DVD با این فرمت ساخته می‌شدند. وضوح کیفیت این تصویر، ۴۸۰ پیکسل با رزولوشن ۴۸۰* ۷۲۰ و تعداد پیکسل‌های ۳۴۵۶۰۰ می باشد.
کنسول‌های بازی مانند سگا و PlayStation 1، با چنین کیفیتی اجرا می‌شدند.

کیفیت تصویر HD

اواخر قرن بیستم، اولین نمونه‌های این نمایشگر‌‌ها عرضه شدند. HD مخفف High Definition به معنای کیفیت و وضوح بالا است. کیفیت این تلویزیون‌ها، حدود ۴ برابر تلویزیون‌های SD می‌باشد. تصاویر در این تلویزیون دارای شفافیت و دقت بالا و نمایش رنگ بیشتر هستند. رزولوشن این تصاویر 720*1280 پیکسل است.

کیفیت تصویر FULL HD یا FHD

در تلویزیون‌‌هایی که مجهز به کیفیت تصویر Full HD هستند، تصاویر و جزئیات، به شکل بسیار مطلوبی به نمایش گذاشته می‌شوند. این کیفیت تصویر، رزولوشنی معادل 1920 پیکسل به صورت افقی و 1080 پیکسل در جهت عمودی دارد.
با فراگیر شدن تلویزیون‌های 4K، تلویزیون‌هایFull HD، کم کم در حال کنار رفتن می‌باشند. اما این به معنی کیفیت پایین آن‌ها نیست چرا که هنوز بسیاری از فیلم‌ها، بازی‌ها و تصاویر موجود، با کیفیت Full HD عرضه می‌شوند. لذا هنوز هم خرید تلویزیون‌ Full HD ارزشمند است.

برندهای تلویزیونFULL HD

با وجود پیدایش مدل‌های فورکی، اما هنوز هم تلویزیون‌های Full HD، طرفداران خود را دارند چراکه این مدل از تلویزیون‌ها، در کنار قیمت مناسب از کیفیت صفحه نمایش خوبی برخوردارند. از معروف‌ترین برندهای تولید کننده تلویزیون Full HD در ایران می‌توان به تلویزیون بست، تلویزیون آیوا و .. اشاره کرد.

 

کیفیت صفحه نمایش تلویزیون UHD یا 4K

واژه 4K توسط کمپانی سینمای دیجیتال عنوان شد. شرکت‌هایی متشکل از استودیوهای فیلم‌سازی که استاندارد تولید محتوا را تعیین می‌کند. رزولوشن استفاده شده برابر ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل، ۴ برابر رزولوشن استاندارد قبلی است.
تعداد پیکسل‌های تصویر در تلویزیون UHD، برابر با ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل است. این اختلاف در پیکسل‌ها، به نسبت تصویر میان سینمای دیجیتال و تلویزیون‌های خانگی اشاره دارد. سازندگان تلویوزیون‌ها معمولا از اصطلاح Ultra HD استفاده می‌کنند.
در بیشتر نمایشگرهای UHD و 4K، از تکنولوژی HDR استفاده می‌شود. به وسیله این قابلیت، شفافیت و عمق رنگی تصاویر به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. به بیانی ساده، این تکنولوژی با افزایش دامنه بین قسمت‌های تاریک و روشن تصویر، آن‌‌ها را تاریک و یا روشن‌تر می‌کند. نتیجه HDR، درخشندگی تصاویر پخش شده و نمایش جزئیات بیشتر است به شکلی که انگار در دنیای فیلم ها زندگی می‌کنیم.

 

برندهای تلویزیون 4K

از آنجایی که تلویزیون‌های 4Kطرفدار بسیاری پیدا کرده‌اند و بسیاری از شرکت‌های سینمایی و تولید کننده فیلم و سریال، برنامه و محتواهای خود را در کیفیت 4K نیز عرضه می‌کنند، شرکت‌های تولید کننده تلویزیون نیز با استقبال از این موضوع، به تولید انواع تلویزیون 4K در شکل و سایزهای مختلف پرداخته‌اند. از معروف‌ترین این برندها می‌توان به تلویزیون دوو، تلویزیون جی پلاس و تلویزیون هیمالیا اشاره کرد.

 

آخرین تکنولوژی تصویر تلویزیون

در حال حاضر، تلویزیون‌های 8K، آخرین نسل و شگفت انگیزترین محصول عصر جدید می‌باشند که در کنار کیفیت بی‌همتا، از امکانات بسیار بالایی برخوردار هستند. کیفیت تصویر این تلویزیون‌ها، با وجود تراکم پیکسلی ۴۳۲۰*۷۶۸۰ ، نزدیک به دو برابر UHD است. به بیانی دیگر، وضوح تصویر در این تلویریون‌ها، شانزده برابر مدل‌های HD است!
کیفیت‌‌های SD و HD تقریبا از بازار رقابت کنار رفته و جای خود را به نسل‌های جدید خود یعنی Full HD و 4K داده‌اند. تلویزیون‌های 4k، تقریبا در بازار فراگیر شده و به دلیل امکانات بروزتر، از ارزش خرید بالاتری در مقایسه با مدل‌های Full HD برخوردارند.
اما تلویزیون‌هایFull HD، به دلیل قیمت مناسب و معقول، هنوز طرفداران خود را دارند. و اما 8K که آخرین نسل از نمایشگرها هستند، هنوز به تولید انبوه نرسیده و معرفی آن‌‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. اما در آینده‌ای نه چندان دور و با وجود دستیابی بیشتر شرکت‌ها به این فناوری، تولید انبوه و جایگزینی این تلویزیون‌ها با دیگر مدل‌ها، دور از چشم نخواهد بود.
اگر به دنبال خرید تلویزیون ارزان هستید، می‌توانید مدل‌های HD را انتخاب کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات


دسته بندی ها


برچسب ها


راهنمای خرید آسیاب قهوه
راهنمای خرید اسپرسو ساز خارجی
مقایسه مایکروویو یا آون توستر
انواع کیفیت تصویر تلویزیون

تمامی حقوق این وب سایت برای گروه تجارت ایده رحمانی راد محفوظ است.

مکالمه را شروع کنید سلام! برای گپ زدن در واتس آپ ، کارکنان پشتیبانی را که می خواهید با آنها صحبت کنید انتخاب کنید

تمامی حقوق این وب سایت برای گروه تجارت ایده رحمانی راد محفوظ است.

مکالمه را شروع کنید سلام! برای گپ زدن در واتس آپ ، کارکنان پشتیبانی را که می خواهید با آنها صحبت کنید انتخاب کنید