• English

مقایسه مایکروویو یا آون توستر

مقایسه مایکروویو یا آون توستر

مقایسه مایکروویو یا آون توستر

قبل از اینکه مایکروویو و آون توستر را مقایسه کنیم؛ باید بدانید که این دو دستگاه معمولاً برای کارهای مشابه در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
هر دوی آنها می‌توانند یخ‌زدایی و پخت غذا را به طور کامل انجام دهند و البته اساسی‌ترین نیاز ما، یعنی گرم کردن غذا را انجام دهند.
بنابراین نیازی نیست هر دوی آنها را در آشپزخانه خود داشته باشید، به ویژه اگر آشپزخانه کوچکی دارید و سعی می‌کنید فضای آشپزخانه را شلوغ نکنید.

در ادامه راهنمای مقایسه آون توستر و مایکروویو را در سایت پخش لوازم خانگی رحمانی راد با هم بررسی می‌کنیم.

 

آون توستر چگونه عمل می‌کند؟


آون توستر، که در واقع ترکیبی از فر و مایکروویو است، دارای دو المنت گرمایشی در بالا و پایین خود است. این دستگاه به طور کلی قادر است به انجام برخی از کارهایی که مایکروویو و فر انجام می‌دهند و به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفته است. برند تولیپس یکی از برندهای معروف در تولید آون توستر است.
آون توسترها دارای المنت‌های گرمایشی در بالا و پایین فضای پخت هستند که گرمای تولید شده توسط آن‌ها، فضای بسته و هر ماده غذایی که در آن قرار دارد را گرم می‌کند. فن داخلی دستگاه باعث می‌شود گرما به طور یکنواخت در فضای داخلی پخش شود و غذا به طور مساوی پخته یا گرم شود. مواد غذایی که در آون توستر گرم می‌شوند، به دلیل تفاوت در روش گرمایش، سطح آن‌ها ترد و کرانچی می‌شود.

 

اما چگونه مایکروویو کار می‌کند؟


امواج مایکروویو، امواج الکترومغناطیسی هستند که با سرعت نور حرکت می‌کنند. مایکروویو با استفاده از این امواج غذا را گرم می‌کند. در واقع، این امواج به غذا تابیده می‌شوند و مولکول‌های آب که بخشی از ماده غذایی هستند را گرم می‌کنند. این گرما باعث تبدیل آب به بخار می‌شود و بنابراین غذا گرم می‌شود.

 

 

مایکروویو بهتر است یا آون توستر؟

مایکروویو و آون توستر، از نظر کارایی و عملکرد تقریبا مشابه هستند؛ اما در تعداد برنامه و امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهند، تفاوت دارند. همین تفاوت در تعداد برنامه باعث می‌شود که درنهایت تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

 

برنامه‌های مایکروویو

 

 

برنامه‌های مایکروویو:


تنوع برنامه‌ها در مایکروویوها بسته به برند و مدل متفاوت است؛ برخی از مدل‌ها از 10 برنامه پخت پشتیبانی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر مجهز به 18 برنامه هستند. مایکروویو به خوبی می‌تواند تمام نیازهای پخت و پز شما را برطرف کند.

از نظر نوع برنامه‌ها، مدل‌های مختلف انواع متفاوتی دارند اما تعدادی از برنامه‌ها در تمامی مایکروویوها مشترک هستند.

برنامه‌ها شامل مواردی مانند گریل، کانوکشن، ماکرو، پخت ترکیبی، پخت اتوماتیک، و یخ‌زدایی هستند. اگر با این برنامه‌ها آشنا نیستید، نگران نباشید! ما آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

1. گریل: این برنامه غذای شما را ترد، برشته و طلایی می‌کند؛ این نوع پخت برای ذائقه ایرانی بسیار خوشمزه و محبوب است.

2. کانوکشن: این برنامه گرما را به طور یکنواخت در فضا پخش می‌کند تا همه قسمت‌ها به یک میزان و در کمترین زمان، پخته شوند. این قابلیت برای اطمینان از پخته شدن یکنواخت غذا بسیار مناسب است.

3. ماکرو: این برنامه همان کاری را انجام می‌دهد که برای آن اشتیاق دارید؛ گرم کردن!

4. پخت ترکیبی: این برنامه چندین پخت را به طور هم‌زمان انجام می‌دهد. ترکیب حالت ماکرو، گریل و کانوکشن، پخت ترکیبی را به وجود می‌آورد.

5. پخت خودکار یا اتوماتیک غذا: در این برنامه نیازی نیست که شما دما و مدت پخت را تعیین کنید؛ تنها کافی است Persian cook را فشار دهید تا منوی غذای ایرانی را به شما نمایش دهد، دستگاه به طور خودکار دما و مدت پخت متناسب با غذا را تنظیم کند.

6. یخ‌زدایی: با این برنامه می‌توانید مواد غذایی را بدون گرم کردن، یخ‌زدایی کنید؛ این قابلیت بسیار پرکاربردی است و تقریباً هر روز به آن نیاز داریم.

برنامه‌های آون توستر:


آون توستر نسبت به مایکروویو تعداد کمتری برنامه دارد، که در مدل‌ها و برندهای مختلف، برنامه‌های متفاوتی وجود دارد. به طور کلی در همه آون توسترها، سه برنامه مهم و کاربردی تُست (toast)، طبخ کردن (bake) و کباب کردن (broil) وجود دارد. بیشتر آون توسترها فن کانوکشن و جوجه گردان دارند و برخی از آنها هم عملیات یخ‌زدایی را انجام می‌دهند.

1. تُست (toast): این برنامه وظیفه خوشمزه‌تر کردن غذا را به عهده دارد؛ با برشته و طلایی کردن نان، آجیل، تخمه و انواع مواد غذایی دیگر، طعم لذت‌بخشی به آنها می‌بخشد.

2. طبخ کردن (bake): زمانی که شما دستگاه را در این حالت قرار دهید، تنها المنت پایین فعالیت دارد. این حالت برای پخت انواع شیرینی یا نان کاربرد دارد؛ در صورتی که دوست دارید روی غذا طلایی شود، برای

چند دقیقه دستگاه را در حالت broil قرار دهید.

3. کباب کردن (broil): در این حالت، تنها المنت بالا روشن می‌شود و غذا را به صورت کباب طبخ می‌کند. این برنامه می‌تواند برای کباب کردن انواع گوشت یا آب کردن پنیر پیتزا مناسب باشد.

4. کانوکشن: اکثر آون توسترها از نوع کانوکشن‌دار هستند. آون توسترهای کانوکشن‌دار گرما را به صورت یکنواخت در فضا پخش می‌کنند، در نتیجه پخت سریع و یکنواختی را برای شما فراهم می‌کنند. این آون توسترها نسبت به نمونه بدون کانوکشن، گران‌تر هستند.

5. یخ‌زدایی: این قابلیت در همه مدل‌ها وجود ندارد؛ بعضی از مدل‌های پیشرفته از قابلیت یخ‌زدایی برخوردارند. این برنامه برای یخ‌زدایی انواع گوشت و نان، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش از ادامه مطالعه متن، توصیه می‌شود مقاله بهترین برندهای قهوه ساز خارجی را هم مطالعه بفرمایید.

 

گرم‌کردن غذا:

هر دو دستگاه، مایکروویو و آون توستر، توانایی عالی در گرم‌کردن غذاها را دارند. یکی از مزیت‌های مایکروویو این است که بسیار سریع عمل می‌کند و می‌تواند یک بشقاب پر از غذا را در یک دقیقه به دمای مطلوب گرم کند. هرچند آون توستر نیز این وظیفه را به خوبی انجام می‌دهد، اما به زمان بیشتری نیاز دارد. یک نکته منفی مایکروویو این است که ممکن است مقداری از رطوبت غذا را خارج کند، که ممکن است بر بعضی از ویژگی‌های مواد غذایی، به خصوص گوشت، تأثیر بگذارد. با این حال، بسیاری از افراد برای راحتی بیشتر و گرم شدن سریع‌تر، از مایکروویو استفاده می‌کنند.

زمان پخت:

زمان پخت در آون توستر و مایکروویو متفاوت است. آون توستر برای پخت غذا نیاز به زمان بیشتری دارد، چرا که سیستم گرمایشی آن بدون اشعه عمل می‌کند و از المنت استفاده می‌کند. از طرف دیگر، مایکروویو از تابش الکترومغناطیسی برای گرم کردن همه مولکول‌های آب در غذا به طور همزمان استفاده می‌کند. این روش باعث می‌شود غذا در مدت زمان بسیار کوتاهی گرم یا پخته شود.

تنوع در آشپزی:

با توجه به تعداد بیشتر برنامه‌های مایکروویو، طبیعتاً آشپزی با مایکروویو تنوع بیشتری دارد و امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. آون توستر، آشپزی شما را محدودتر کند و تنها یک سبک خاص را به شما ارائه می‌دهد. اگر سبک آشپزی شما به غذاهای خشک نزدیک است، آون توستر برای شما مناسب است. انتخاب نهایی بین این دو برنامه به سلیقه شما بستگی دارد. معمولاً مایکروویو غذا را نرم می‌کند اما آون توستر کمی غذا را ترد و طلایی می‌کند.

تست کردن یا برشته کردن:

مایکروویو برای پخت و گرم‌کردن غذا طراحی شده است. اما آون توستر علاوه بر قابلیت پخت و گرم‌کردن غذا، می‌تواند مواد غذایی را برشته کند. اگر دوست دارید صدای غذا را زیر دندان‌های خود حس کنید و به غذاهای ترد و کرانچی علاقه دارید، آون توستر در این بخش برنده است.

فضای مورد نیاز:

اندازه و ظرفیت مایکروویو و آون توستر، به مد

لی که انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. آون توستر در مقایسه با مایکروویو سبک‌تر و کوچک‌تر است، که باعث می‌شود استفاده از آنها راحت‌تر باشد. این کوچک و سبک بودن آون توستر باعث می‌شود که فضای کمتری را در آشپزخانه شما به خود اختصاص دهد؛ اما مایکروویو معمولاً بزرگ‌تر و سنگین‌تر است و فضای بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. انتخاب اندازه و ظرفیت مناسب بر اساس فضای آشپزخانه شما به عهده خود شماست.

مصرف انرژی:

در کل، مایکروویو و آون توستر دارای توان‌های مصرف متفاوتی هستند. میانگین مصرف انرژی مایکروویو حدود 925 وات است، در حالی که آون توسترهای کم‌مصرف‌تر تقریباً 1225 وات مصرف می‌کنند.(+) بنابراین اگر مصرف انرژی برای شما مهم است، مایکروویو انتخاب مناسب‌تری خواهد بود؛ مایکروویو تقریباً 20 درصد قدرت کمتری مصرف می‌کند.

در نهایت برای من مایکروویو مناسب‌تر است یا آون توستر؟

آون توستر و مایکروویو هر کدام در بخش‌هایی نسبت به دیگری برتری دارند، این که کدام یک محصول مناسب‌تری ست؛ کاملا به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد.
در این مطلب به بررسی اصلی‌ترین تفاوت‌های آون توستر و مایکروویو پرداختیم.
اگر قصد دارید یک وسیله برای آشپزخانه انتخاب کنید که بتواند تقریباً همه کارها را انجام دهد و شما را محدود نکند، پس مایکروویو دستگاهی است که به دنبال آن هستید. معمولا برای خرید جهیزیه، مایکروویو یکی از خریدهای اصلی محسوب می‌شود.
اگر به دنبال این هستید که کدام محصول سالم‌تر است، آون توستر حرف اول را می‌زند؛ چرا که از هیچ اشعه‌ای برای پخت و گرم کردن غذا استفاده نمی‌کند.
در صورتی که می‌خواهید غذای خود را در سریع‌ترین زمان ممکن گرم کنید، مایکروویو می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد؛ توجه داشته باشید که «اشعه مایکروویو» نباید شما را از خرید آن منصرف کند؛ همان‌طور که پروفسور بلومفیلد گفت، اشعه مایکروویو آنقدر قوی نیست که آسیبی به شما برساند. پس اگر سرعت برای شما اهمیت دارد؛ قطعا مایکروویو برای شما مناسب است.

سایر مقالات :

انواع کیفیت تصویر تلویزیون
راهنمای خرید جهیزیه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات


دسته بندی ها


برچسب ها


راهنمای خرید آسیاب قهوه
راهنمای خرید اسپرسو ساز خارجی
مقایسه مایکروویو یا آون توستر
انواع کیفیت تصویر تلویزیون

تمامی حقوق این وب سایت برای گروه تجارت ایده رحمانی راد محفوظ است.

مکالمه را شروع کنید سلام! برای گپ زدن در واتس آپ ، کارکنان پشتیبانی را که می خواهید با آنها صحبت کنید انتخاب کنید

تمامی حقوق این وب سایت برای گروه تجارت ایده رحمانی راد محفوظ است.

مکالمه را شروع کنید سلام! برای گپ زدن در واتس آپ ، کارکنان پشتیبانی را که می خواهید با آنها صحبت کنید انتخاب کنید